Data: 3 listopada 2014
Autor: Jacek Pietrasiuk Kategoria: e-marketing

Marketing sieciowy to model biznesowy, nazywany też kanałem dystrybucji, w którym produkty docierają od producenta do odbiorcy końcowego poprzez sieć dystrybutorów będących konsumentami, którzy wzajemnie polecają sobie produkty.

Poniżej przedstawię Ci ujęcie marketingu sieciowego z kilku punktów widzenia. Będzie to punkt widzenia firmy, punkt widzenia konsumenta oraz punkt widzenia osoby budującej w ramach marketingu sieciowego swój biznes partnerski.

MLM z punktu widzenia firmy:

Firma marketingu sieciowego zamiast inwestować pieniądze w reklamę w dużych mediach płaci prowizję konsumentom, którzy kupują produkty na własne potrzeby i będąc  zadowolonymi użytkownikami tych produktów, polecają je swojej rodzinie i znajomym. Działa tu siła rekomendacji, która jest znacznie skuteczniejsza i bardziej wiarygodna niż reklama.

Z punktu widzenia firmy prowizja dla dystrybutorów, to po prostu inaczej wydane pieniądze na marketing. W tradycyjnym systemie dystrybucji w cenie każdego produktu ukryte są koszty reklamy oraz inne koszty związane z dystrybucją np. prowizja dla pośredników. W biznesie MLM żywą reklamą są dystrybutorzy, którzy mówią o produktach.

MLM z punktu widzenia konsumenta:

Marketing sieciowy umożliwia Tobie zarabianie na własnej konsumpcji. Dodatkowo jeśli polecisz produkty kilkunastu osobom, to otrzymasz jeszcze większy rabat na własne zakupy. Możesz więc korzystać z bardzo dobrych produktów płacąc za nie tylko 10% ceny katalogowej. A więc jako konsument możesz sporo zaoszczędzić.

Kolejną korzyścią dla Ciebie (konsumenta) jest wyższa jakość produktów pochodzących z firmy MLM w porównaniu do jakości produktów dostępnych w sklepach. Wynika to z mechanizmu działania firmy, która działa w oparciu o rekomendacje konsumenckie. Nikt nie poleciłby najbliższym osobom produktu kiepskiej jakości. Jeśli więc firma marketingu sieciowego istnieje na rynku już jakiś czas, to oznacza, że ma w ofercie produkty wysokiej jakości.

MLM z punktu widzenia osoby budującej swój biznes:

Marketing sieciowy jest modelem biznesowym bardzo zbliżonym do franczyzy. Powinieneś pamiętać, że działając w MLM prowadzisz biznes w ramach czyjegoś biznesu (marka nie jest Twoją własnością). Ważne więc, abyś wybrał odpowiednią firmę, która ma stabilną pozycję na rynku.

Moim subiektywnym zdaniem MLM jest korzystniejszy od franczyzy, ponieważ franczyza wiąże się ze znacznie wyższymi kosztami inwestycji (pojawia się konieczność zainwestowania w lokal, w pracowników, czy też w towar). Franczyza jest też mniej skalowalna dla franczyzobiorcy. Franczyzobiorcy zwykle otwierają jeden punkt franczyzowy, co najwyżej potem dokładają do tego kilka kolejnych punktów. W marketingu sieciowym sieć rozbudowuje się w postępie geometrycznym, więc i potencjał zysków rośnie znacznie szybciej, tym bardziej, że nie ma tu tak wysokich kosztów stałych jak w biznesie franczyzowym.

Wadą MLM (w porównaniu do franczyzy) jest jednak konieczność osobistego zaangażowania się w ten biznes na samym początku. Nie jest to więc biznes dobry dla osób, które mają kapitał i chcą go tylko zainwestować, nie wykonując przy tym żadnej pracy.

Ogromną korzyścią MLM jest również to, że w tego rodzaju biznesie nie musisz zajmować się innymi obszarami takimi jak na przykład logistyka, czy też reklamacje. Zajmujesz się tylko i wyłącznie polecaniem produktów i polecaniem sklepu internetowego oraz uczeniem osób ze swojej grupy jak robić dokładnie to samo co Ty. Zresztą właśnie w powielaniu jest największy potencjał (największa dźwignia) w MLM.

Podsumowanie:

Na co dzień i tak większość z nas poleca sobie różne produkty i usługi i nikt nam za to nie płaci. Czemu więc nie polecać produktów firmy, która chce nas za to wynagrodzić ? Oczywiście przy założeniu, że polecamy produkty, z których rzeczywiście jesteśmy zadowoleni i które kupujemy, ponieważ i tak je potrzebujemy i gdyby nie współpraca z firmą MLM, to kupilibyśmy te produkty gdzieś indziej.

Marketing sieciowy jest biznesem, który jest ogromną szansą dla zwykłych ludzi. Nie trzeba tu mieć dużego kapitału na start. Wystarczy pracowitość i wytrwałość. MLM jest sprawdzonym modelem biznesu, w którym należy robić odpowiednie rzeczy w odpowiedni sposób i wraz z upływem określonej ilości czasu osiągniesz konkretne efekty. Myślę, że MLM jest świetną alternatywą dla osób, które pracują na etacie, czy też dla osób, które prowadzą tradycyjny biznes. Możesz tu osiągnąć prawdziwą wolność czasową i finansową.

Dodaj komentarz