Data: 22 grudnia 2014
Autor: Jacek Pietrasiuk Kategoria: e-biznes

Ostatnio przeprowadził ze mną wywiad Kamil Cebulski, rektor uczelni Asbiro. Podczas naszej rozmowy opowiedziałem swoją biznesową historię, z której myślę, że możesz wyciągnąć coś dla siebie. Poniżej prezentuję kilka przemyśleń związanych z tym, o czym mówiłem.

Rozpocznij biznes jeszcze zanim zarejestrujesz firmę. Sprawdzisz tym samym, czy w ogóle jest jakieś zainteresowanie tym co oferujesz tzn. czy Twój produkt jest trafiony w potrzebę rynku. Skup się na pozyskiwaniu klientów. W biznesie najważniejsi są klienci. Gdy oni się pojawią jeszcze zanim formalnie zarejestrujesz firmę, to zwiększysz dramatycznie swoje szanse na sukces.

Naucz się profesjonalnej sprzedaży. Pytaj potencjalnych klientów, którzy się z Tobą kontaktują, czego szukają i dobieraj im rozwiązania pod kątem ich rzeczywistych potrzeb. Nigdy nie sprzedawaj komuś rozwiązania, jeśli wiesz, że nie jest mu ono potrzebne. Zawsze interesuj się szczerze swoim potencjalnym klientem. Pamiętaj, że po drugiej stronie zawsze jest człowiek, nawet wtedy, kiedy sprzedajesz firmom. Bądź także świadomy, że zwiększenie sprzedaży nie zawsze musi prowadzić do zwiększenia zysków Twojej firmy.

W miarę możliwości rozłóż proces sprzedaży w czasie. Dotyczy to głównie produktów i usług z długim procesem decyzyjnym. Daj się najpierw poznać. Zbuduj relacje. Nie próbuj sprzedawać przy pierwszym kontakcie. Zapytaj klienta, czy jak będzie zadowolony z transakcji, to czy da Ci rekomendacje. Rekomendacje bierz systemowo. Nie czekaj aż klient sam poleci Twoją firmę innym.

Korzystaj zawsze najpierw z zasobów wewnątrz firmy, czyli z tego co już masz, a dopiero potem z zasobów zewnętrznych. Zanim zaczniesz inwestować w promocję i reklamę określ kto jest Twoim klientem oraz zbuduj dobrze całe wnętrze swojego biznesu. Określ swoje przewagi konkurencyjne. Nie skupiaj się tylko na pozyskiwaniu nowych klientów. Zadbaj też o to, aby dotychczasowi klienci kupowali więcej i częściej. Połącz tanie niskomarżowe produkty z drogimi wysokomarżowymi usługami. Zastanów się co Twoi klienci kupują przed Twoim produktem jak i po zakupie Twojego produktu. Nawiąż współpracę z innymi firmami i zaoferuj swoim klientom produkty komplementarne. Tym samym zwiększysz zyskowność swojego biznesu.

Myśl w kategoriach kosztu pozyskania klienta. Odpowiedz sobie na pytanie ile możesz wydać na pozyskanie klienta. Jeśli prowadzisz już firmę ponad rok, to policz ile średnio Twój klient wydaje u Ciebie w czasie całej relacji z Twoją firmą. Jeśli klient kupuje u Ciebie średnio kilkukrotnie, to będziesz mógł zainwestować w jego pozyskanie więcej niż zarabiasz na pierwszej transakcji.

W miarę możliwości wybierz produkt abonamentowy lub produkty zużywalne. To sprawi, że wykonasz pracę jeden raz, a zyski będziesz czerpać także w przyszłości. Jeśli masz produkt jednorazowy z niską marżą, to obuduj go wysokomarżowymi usługami. Nie musisz tych usług sam świadczyć. Nawiąż współpracę z innymi wcześniej sprawdzonymi firmami i polecaj je za prowizję.

Podejmuj mądre ryzyko. Z jednej strony odważnie wdrażaj nowe projekty. Ostateczną weryfikację i tak przeprowadzi rynek. Z drugiej strony podchodź bardzo ostrożnie do zatrudniania ludzi na umowę o pracę w początkowym okresie działalności. Korzystaj z outsourcingu, dzięki czemu będziesz miał niskie koszty stałe i tym samym zdecydowanie mniejsze ryzyko działalności. Im masz wyższe koszty stałe tym więcej musisz sprzedać, aby osiągnąć zysk.

Cały czas się rozwijaj. Czytaj wartościowe blogi. Oglądaj wartościowe nagrania na Youtube. Uczestnicz w wartościowych webinarach. Czytaj dobre książki. Słuchaj audiobooków. Oglądaj szkolenia. Uczęszczaj na szkolenia na żywo. Uczestnicz w seminariach i konferencjach. Nawiązuj kontakty z innymi ambitnymi ludźmi, którzy są dalej od Ciebie. Ucz się na czyimś doświadczeniu. Wyciągaj wnioski z własnych błędów. Korzystaj z rad ludzi sukcesu. Nigdy nie słuchaj rad najbliższych znajomych i rodziny, która nie zmierza w tym kierunku co Ty. Idź obraną przez siebie drogą. Nigdy się nie poddawaj.

Jeśli dopiero planujesz własny biznes, to zdobądź najpierw umiejętności. Dużo możesz nauczyć się pracując w sprzedaży oraz działając w marketingu sieciowym. W MLM nauczysz się między innymi prowadzenia prezentacji, sztuki wystąpień publicznych, czy promowania produktów. Otrzymasz także dostęp do najczęściej darmowych szkoleń i webinarów oraz procedur.

I na koniec. Zawsze obserwuj inne biznesy. Zwracaj uwagę na przewagi konkurencyjne, na metody promocji i reklamy, na kanały dystrybucji i inne sposoby pozyskiwania klientów. Pamiętaj też, że w biznesie nic nie dzieje się od razu. Dobry biznes buduje się długoterminowo.

TU posłuchasz wywiadu ze mną:

http://www.kontestacja.com/jacek-pietrasiuk-niezwykla-agencja-reklamowa,3165

https://www.youtube.com/watch?v=6vUGiO7yp3E

Natomiast w kursie StrategieWzrostuZysku mojego autorstwa znajdziesz więcej pomysłów na zbudowanie bardziej zyskownego biznesu.

Dodaj komentarz